Outriders Review – Veel plezier zolang het duurt, ondanks enkele tekortkomingen

Outriders

1 april 2021

Platform PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S | X, Google Stadia
Uitgever Square Enix
Ontwikkelaar Mensen kunnen vliegen

Outriders van People Can Fly (Painkiller, Bulletstorm) is de nieuwste in een lange reeks ‘looter-shooter’-spellen, een nieuw ras dat aantoonbaar werd geleid door Bungie met Destiny.

Deze games combineren de sensatie van een shooter met een aantal rollenspelelementen, met name een uitgebreid buitensysteem, en zijn bedoeld om een ​​ervaring te bieden die spelers ertoe aanzet om te blijven spelen terwijl ze proberen de krachten van hun personage te vergroten.

Outriders is in dat opzicht niet anders. Na de korte tutorial moet je een van de vier klassen kiezen: de Devastator, de Pyromancer, de Technomancer en de Trickster. People Can Fly heeft geweldig werk geleverd met de lessen, dat is zeker. Ze zijn allemaal uniek genoeg om aantrekkelijk te zijn, gericht op verschillende krachten en speelstijlen. Bovendien kunnen spelers drie actieve vaardigheden kiezen uit in totaal acht die beschikbaar zijn voor elk van de klassen.

Zoals bij de meeste RPG’s, krijg je bij elke klasse drie verschillende specialisatiebomen waaraan vaardigheidspunten kunnen worden besteed. Idealiter zou dit moeten gebeuren in overeenstemming met de gekozen actieve vaardigheden en met de uitrusting die je personage bij zich heeft. Zowel actieve vaardigheden als passieve specialisatiebonussen kunnen naar believen worden geruild zonder de gebruikelijke kosten of beperkingen die de meeste rollenspellen hanteren. Dit zorgt voor continu experimenteren met nieuwe builds en snelle aanpassing aan de specifieke vijanden waarmee je in een specifieke situatie wordt geconfronteerd.

Dat is echter slechts het topje van de ijsberg. Hoewel je in Outriders geen nieuwe wapens of bepantsering kunt maken, is het wel mogelijk om de verzamelde middelen te gebruiken om je bestaande items op zeer zinvolle manieren te upgraden. Je kunt specifieke attributen van het item verhogen, je mag de zeldzaamheid ervan verhogen (tot Epic), je mag het niveau verhogen, je mag de variant ruilen (alleen beschikbaar voor wapens, waar je een aanvalsgeweer kunt veranderen vanuit de burst-geweermodus) naar volledig automatisch, bijvoorbeeld), en het belangrijkste is dat je mods kunt aanpassen. Het mod-systeem biedt een aanzienlijke variatie en introduceert veel modificatoren voor de klassevaardigheden en voor verschillende statuseffecten zoals bevriezen, branden, bloeden en nog veel meer.

Het is belangrijk op te merken dat slechts één mod-slot in een bepaald item kan worden vervangen, waardoor spelers moeten zoeken naar een stuk pantser of wapen dat al ten minste één mod heeft die geschikt is voor de gewenste build. Over het algemeen is het een heel diep systeem voor een looter-shooter-game en een die essentieel is om de build van een personage echt de jouwe te maken in Outriders.

Het wordt echter uiteindelijk verraden door het eindspel zelf. Nadat je de campagne van het spel hebt verslagen, maak je kennis met de zogenaamde Expedities. Deze high-end missies zijn momenteel volledig op tijd gebaseerd, wat betekent dat je niet echt rechtstreeks van vijanden buit krijgt, zoals je gewoonlijk in het spel doet. In plaats daarvan wordt alles aan het einde van de expeditie geleverd en om je kans op betere buit (met name legendarische items) te vergroten, moet je deze voltooien binnen een specifieke tijd die door de ontwikkelaars is ingesteld als de gouden laag van die missie. Dit dwingt spelers om zo snel mogelijk naar het einde te haasten, in plaats van tactisch vijanden te benaderen.

Bovendien vermindert het gebrek aan iets dat lijkt op de Drie-eenheid van rollen (Tank, Schade, Ondersteuning) de behoefte aan echt teamwerk en zorgt het ervoor dat iedereen zoveel mogelijk schade toebrengt, zelfs die klassen die op papier zouden kunnen fungeren als tank of ondersteuning, zoals Devastators en Technomancers. Over het geheel genomen is de ervaring verre van meer bevredigende inhoudstypen voor eindspel, zoals kerkers en raids, die je in andere games ziet. Natuurlijk kunnen de ontwikkelaars dit in de toekomst veranderen, maar ze hebben altijd gezegd dat de game geen live service zal zijn, dus het kan even duren voordat er een zinvolle uitbreiding of DLC uitkomt om een ​​betere eindspelervaring te bieden.

Het verhaal van Outriders is geen bijzaak, ondanks wat men misschien denkt. Het uitgangspunt is vergelijkbaar met dat wat we al in The Outer Worlds hebben gezien: met de aarde op het punt onleefbaar te worden, wordt een kolonieschip genaamd Flores gebouwd om de veronderstelde paradijsplaneet Henoch te bereiken na een reis van vele decennia, terwijl de mensen bevroren zijn in cryostase.

Bij de landing op Enoch komen de Outriders (wiens taak het is om een ​​pad door Henoch te banen voor de rest van de bevolking) echter een energiestorm tegen die velen doodt en zelfs het personage van de speler bijna dodelijk gewond maakt, waarna hij of zij wordt geplaatst. terug in cryostase.

De hoofdpersoon wordt zo’n dertig jaar later per ongeluk wakker gemaakt en ontdekt dat wat er van de mensheid overblijft, verankerd is in een decennialange oorlog tussen opstandelingen en de Enoch Colonization Authority, terwijl de aanhoudende stormen (gezamenlijk Anomaly genoemd) de wereld hebben gemuteerd tot iets veel gevaarlijkers. Gelukkig is het personage van de speler, een van de laatst overgebleven Outriders, ook veranderd door in contact te zijn gekomen met de Anomaly en vertoont nu bovenmenselijke krachten volgens de klasse van keuze.

De Outrider heeft de taak om door het oorlogsgebied te breken en de bron te vinden van een signaal dat van buiten de Anomalie komt, in de hoop dat het een veilige haven zou kunnen zijn voor de hele mensheid. Natuurlijk zijn de dingen eigenlijk veel ingewikkelder dan dat.

Toegegeven, Outriders heeft op geen enkele manier een baanbrekend plot, maar het is goed verteld en het heeft een behoorlijk aantal wendingen en, belangrijker nog, een paar leuke karakters. Er zijn ook tal van extra weetjes die kunnen worden ontgrendeld en vervolgens kunnen worden gelezen in de spelversie van een codex, voor degenen die alles willen weten wat er te weten valt over een fictief universum.

Laten we naar het shooter-gedeelte van het spel gaan. De ontwikkelaars van People Can Fly hebben een opmerkelijke stamboom met shooters, waaronder de originele pc-poort van Gears of War en de ontwikkeling van Gears of War: Judgement in samenwerking met Epic Games. In feite zou het in eerste instantie gemakkelijk zijn om Outriders te verwarren als een spirituele opvolger van de game die het ‘cover shooter’-subgenre definieerde. De eerste paar uur bieden allemaal voldoende mogelijkheden om je personage in dekking te krijgen, maar dat zou je eigenlijk niet moeten doen, tenzij het absoluut noodzakelijk is.

Outriders zijn helemaal niet bedoeld om achter dekking te worden gespeeld. In feite herstellen de meeste klassen alleen de gezondheid na het doden van een vijand, dus je kunt niet zomaar van dekking naar dekking stuiteren en wachten tot de gezondheid volledig is hersteld, zoals je zou doen in Gears. Bovendien laadt de Devastator-klasse alleen gezondheid op als de kills van dichtbij plaatsvinden, waardoor spelers bijna altijd midden in de actie moeten zijn.

Iets opmerkelijks is dat personages alleen dekking kunnen betreden wanneer ze vechten tegen andere mensen of mensachtigen. Tijdens de vele Outriders-missies waarin je met wezens vecht, zal dit niet werken, zelfs niet als er een. Dit is zeker een bewuste keuze uit de studio die mogelijk te maken heeft met het verschillende AI-gedrag van de wezens, die de neiging hebben om de spelers te overweldigen zonder tactische overwegingen.

Al met al is de actiecomponent van Outriders een doorslaand succes. Of je nu een jachtgeweer uitlaadt of je klassekrachten loslaat, de game geeft je een krachtig gevoel en levert tegelijkertijd veel uitdaging op (zolang je natuurlijk op een geschikt wereldniveau speelt).

Waar de game teleurstellend dicht bij Gears blijft, zit helaas in de structuur van de wereld. Outriders is niet alleen geen open wereld, het is meestal ook zo lineair dat het doet denken aan games uit het verleden, die beperkt waren door de technologie die op dat moment beschikbaar was.

Er is hier geen echt gevoel van verkenning, wat des te meer teleurstellend is omdat je verondersteld wordt een Outrider te zijn, een ontdekkingsreiziger die de taak heeft om voor de hele mensheid baanbrekend te werk te gaan door de buitenaardse planeet Henoch. Meestal ga je door tunnelachtige kaarten heen, van gevecht naar gevecht, met slechts af en toe een plaag van een landschapsachtergrond waar je niet bij kunt komen. De kaarten openen weliswaar een beetje in het laatste deel van de campagne, maar lang niet genoeg om de algehele indruk echt te veranderen.

Alsof dat nog niet genoeg is, worden zelfs deze kleine kaarten verder gesegmenteerd door middel van verbijsterende middelen. Ontelbare keren kom je een korte filmpje van een paar seconden tegen waarin je personage een deur opent, een boom verplaatst, over een korte opening springt. Onnodig te zeggen dat dit wordt gedaan om het laden van het volgende deel van de kaart te verbergen, maar het zou helemaal niet nodig moeten zijn in een 2021-game. Technologie heeft gigantische sprongen gemaakt sinds de dagen van de Resident Evil-deuren, gelukkig, maar Outriders brengt om de een of andere reden deze archaïsche trucs terug die maar in één ding uitblinken: verstikkende onderdompeling.

De beelden zijn mooi genoeg, maar niets verbazingwekkends voor een Unreal Engine 4-game gemaakt met driedubbele A-productiewaarden. Er zijn hier geen fraaie ray tracing-effecten te vinden en zelfs ondersteuning voor High Dynamic Range-beeldschermen wordt momenteel op alle platforms gebruikt: om de een of andere reden leidt het activeren van HDR in Outriders tot enorm oververzadigde kleuren. De ontwikkelaars, die druk bezig zijn met het oplossen van veel dringender problemen, hebben het probleem nog niet erkend.

Prestaties zijn ook een beetje een pijnlijke plek. Tussen de kleine kaarten en de minder dan indrukwekkende grafische afbeeldingen, zou je denken dat er geen problemen zouden zijn. Eigenaren van GeForce RTX kunnen zelfs NVIDIA’s Deep Learning Super-Sampling activeren, wat een aanzienlijke prestatieverbetering oplevert bij het spelen met een resolutie van 4K. Het probleem zit echter in het nogal onverklaarbare en zeer irritante stotteren dat Outriders teistert.

Dit is het duidelijkst wanneer je voor het eerst een nieuwe kaart laadt, maar het komt ook voor als je speelt op kaarten die je al bent tegengekomen. De allereerste patch die door People Can Fly werd uitgebracht, moest dit repareren op zowel DirectX 11 als DirectX 12, maar dat gebeurde niet. Hopelijk kunnen de ontwikkelaars er weer op terugkomen als ze wat ademruimte hebben met de andere problemen.

Omdat Outriders een game is die alleen online is, is het de moeite waard om ook de netwerkinfrastructuur te bespreken. Je moet niet alleen online zijn om te spelen, zelfs als je alleen bent (waardoor het spel ontoegankelijk was als de servers niet beschikbaar waren), Outriders gebruikt peer-to-peer-netwerken in plaats van dedicated servers.

Dit betekent dat de gastheer van een spelsessie een van de spelers is, met alles wat daarbij komt kijken. Telkens wanneer de host om een ​​aantal redenen uitvalt (inclusief crashes, die nog steeds vrij vaak voorkomen), wordt iedereen vanaf de sessie opgestart. Een van de nieuwste updates introduceerde een game-recreatiefunctie, maar er is nog steeds een korte onderbreking wanneer de host uitvalt.

Het grotere probleem is dat matchmaking hierdoor een vreselijke ervaring kan zijn. Het is allemaal prima als je speelt met iemand die je kent en die op zijn minst in hetzelfde land woont, maar de willekeurige matchmaking lijkt geen rekening te houden met ping als het primaire criterium. Als gevolg hiervan is het niet ongebruikelijk om deel te nemen aan een sessie die op het randje onspeelbaar is vanwege latentie.

Oh, trouwens, er is geen tekst- of spraakchat in Outriders. Er zijn alleen emotes, voor al het goede dat je zou doen als je wilde communiceren met een nieuwe speler die je tegenkwam.

Beoordeeld op pc (code verstrekt door de uitgever).

Producten die in dit bericht worden genoemd

Outriders

Outriders
USD 59,99

De buitenste werelden

De buitenste werelden
USD 29,99

De bovenstaande links zijn gelieerde links. Als Amazon Associate kan Wccftech.com verdienen aan in aanmerking komende aankopen.

7.5

Outriders is een leuk looter-shooter-spel waarin zowel de actie- als RPG-delen van de formule buitengewoon goed zijn gedaan. Het hapert echter aan het eindspel, en het komt met een groot aantal technische problemen, om nog maar te zwijgen van een verouderde wereldstructuur; houd daar rekening mee als u voor de volle prijs wilt kopen.

Voordelen

• Uitstekende actie / shooter-gameplay van moment tot moment
  • Klassen bieden heel verschillende en unieke speelstijlen